Mali prezývku "Žehlička". ŠKODA 105.

ŠKODA 105

Koľkokrát ste stáli na kraji cesty s vriacou vodou v chladiči, koľkokrát v zime nepomohol ani sytič k rozbehu motora? Ako často ste sa triasli zimou, pretože kvalita kúrenia závisela od toho, v ktorý deň bolo auto vyrobené? Niektoré kúrili hneď po pár kilometroch, iné ste nevykúrili nikdy.

Tieto autá zažili aj doby, keď sa vo veľkom kradli stierače a rezervné kolesá, ktoré boli síce šikovne umiestnené mimo kufra, čo bol dobrý nápad ako zväčšiť objem úložného priestoru, no nerátalo sa s vynaliezavosťou zlodejov. Keď už sme pri tom, nesmieme zabudnúť spomenúť ako avantgardne pôsobilo bočné otváranie kapoty kufra.

Čo sa úložných priestorov týka, ten druhý za zadnými sedačkami bol vždy pokladaný za akúsi tajnú skrýšu, použiteľnú v prípade prohibície, alebo nelegálneho prevážania magnetofónových kaziet z Maďarska. Čoskoro ale majiteľ auta zistil, že o tom úložnom priestore vedia všetci, o colníkoch a policajtoch ani nehovoriac.

Prvé modely mali prezývku „žehlička“, vďaka typickému tvaru zadných svetiel. Novšie modely však už dostali v rámci nového dizajnu aj modernejší tvar svetiel a čo je dôležité, aj rozšírené nápravy, vďaka čomu sa zlepšila stabilita a hrebeňové riadenie spresnilo ovládanie smeru. Dizajn bol inšpirovaný pôvodným talianskym návrhom dizajnéra Giorgetta Giugiarra, ktorý nakoniec síce nebol použitý, ale neoficiálne sa niektoré prvky aj tak použili.

V ponuke bolo niekoľko prevedení, ale jednalo sa hlavne o interiérové variácie. Z nich asi najznámejšie bolo prevedenie Standard, ktoré nemalo opierky na dverách, ale len koženkové poťahy. Lepšie vybavená de Luxe, to už bol luxus s možnosťou otvárania zadných okien a s navíjacími bezpečnostnými pásmi. Posledný model v tej dobe nebol tak častý, ale nadštandardná Grand de Luxe bola vybavená aj cyklovačom stieračov, hlavovými opierkami, či chrómovým lemovaním na oknách.

Na fotenie sme použili model od firmy Abrex v mierke 1:43.

Text: Rado Vrška
Foto: Peter Kniez
skoda_105_blog_1jpg

skoda_105_blog_2jpg

skoda_105_blog_3jpg

skoda_105_blog_4jpg