Auto z čias, keď svetu vládol rock´n´roll. ŠKODA Octavia.
OCTAVIA 1959
V čase keď svetu vládol rock´n´roll a ženy na filmových plátnach v elegantných šatách s odvážnymi účesmi, rozdávali široké úsmevy na všetky strany, štyria chalani z Liverpoolu sa ešte nevolali Beatles ale Moondogs a v Rusku slávili prvé vesmírne úspechy. V Československu sa bojovalo proti triednemu nepriateľovi s Františkom Krištofom Veselým, ktorý spieval svoje sladké piesne o láske a v týchto rokoch vzniklo auto, ktoré si mohli dovoliť len úradníci a zopár rodín, ktoré mali niekoho v zahraničí.
Octavia vznikla modernizáciou modelu Spartak, keď dostala krajší a prehľadnejší interiér, ale hlavne lepším odpružením, keď sa konečne dalo hovoriť o niečom ako je geometria nápravy. Na ulici pútala typickými bielymi diskami kolies a nádherne ukončenými zadnými blatníkmi s elegantným krídlom. Latinský názov, ktorý vystriedal dovtedy často používané číselné označenia, bol v Ríme obľúbeným ženský menom, asi aj vďaka manželke cisára Nera. Na zahraničných trhoch zaujal nielen vzhľad, ale aj nízka cena a spoľahlivosť a keby bolo možné v tej dobe viacej cestovať, mohli by sme Octaviu stretnúť na cestách Južnej Ameriky, ale aj Nového Zélandu.
Bola to krásna doba, keď auto bolo stále ešte vnímané ako technologická novinka, o čom svedčí aj inštruktážny dobový film, v ktorom sa dozviete napríklad aj to, že volant slúži k ovládaniu smeru jazdy a spojkový pedál sa obsluhuje ľavou nohou. Samozrejme v aute boli aj iné vychytávky, ktoré by ste dnes asi nečakali, ako napríklad prepínač svetiel, umiestnený hneď vedľa spojkového pedálu, ovládaný takisto nohou. Ak by ste hľadali klasický spôsob štartovania, tak by ste boli prekvapení, pretože kľúčom ste v aute zopli len elektrický obvod, ale motor sa štartoval tiahlom.
Takže nezabudnite skontrolovať tlak v pneumatikách, vodu v chladiči a môžete vyraziť na výlet, kde budete určite stredobodom pozornosti a nebojte sa ničoho, lebo dobový slogan hlása, že Octavia určite dôjde v poriadku do cieľa. O kvalitách auta svedčí aj fakt, že sa zúčastnila niekoľkých súťaží Rally Monte Carlo a dokonca aj s medailovými umiestneniami.
Na fotenie nám poslúžili modely od firmy Abrex v mierke 1:43.
Text: Rado Vrška
Foto: Peter Kniez







